Личният финансов бюджет- нужен ли ни е и защо?

Старата година си замина, дойде новата и за повечето от нас в началото на януари тя ни изненадва не само със студа, а и с изпразнените ни портфейли след празниците.

Ето Ви една основателна причина и съвсем удачен момент да започнете да планирате изразходването на личните финансови средства. Това може да стане с така наречения личен бюджет.

Защо трябва да планираме движението на личните ни финансовите средства?


Ако не сте го правили до сега, то на първо място ще се промени мирогледа Ви за парите като цяло и тяхното изразходване. Ще намалите стреса си от въпроса „Ами сега, парите свършиха и какво ще правя?!”. Ще се научите да отсявате  важните неща от тези, без които може. Ще знаете с какво разполагате в действителност и до колко може да се разпростирате при харченето на средствата си, а това пък ще Ви осигури малко повече спокойствие и увереност.

Обикновено хората се оправдават с липсата на личен бюджет по две причини. Или решават, че нямат достатъчно средства, или пък  си мислят, че имат прекалено много. Така те попадат неусетно в капана на неприятните изненади от това парите ненадейно да свършат и да се изправят пред сериозен проблем- няма средства за комунални плащания, вноската по заема не може да сее покрие,  забавиха ми заплатата и т.н.

Какво е личен бюджет? Личният бюджет представлява планиране на това как  да разпределите  и за какво ще харчите личните си финансови средства.

Преди да пристъпите към изготвянето му е добре да преминете през няколко стъпки, които ще улеснят създаването му.

Вземете лист хартия и опишете всичко, каквото имате- имоти, къщи, коли, спестявания заеми, инвестиции и т.н. На друг лист опишете желаното Ви финансово състояние- целите Ви в краткосрочен и дългосрочен план, като например какво Ви предстои-  желани придобивки, предстоящи пътувания, обучение и др. Отбележете кои от тях са пожелателни и кои може да отложите или да се откажете от тях.

Опитайте се да направите подробен анализ на приходите и разходите си по източници и суми. За да Ви е по- лесно, разделете само разходите в няколко групи:

-       Текущи разходи, които включват ежемесечните разходи за комунални услуги
-       Ежемесечни разходи, които зависят от това, какъв е месечният Ви доход
-       Годишни разходи- тези, които се налага да покривате няколко пъти годишно
-       Пожелателни разходи- пари за почивка, пътувания, инвестиции и т.н.

Постарайте се максимално детайлно да направите тази справка и това ще Ви гарантира много по- добра информация за последващия анализ.

За да Ви е по- лесно, намерете място в къщи, където да пишете на видно и удобно място. Например лист кадастрон, залепен на вратата в кухнята и прикрепен химикал. Същото може да правите и в бележник, но тогава има опасност да забравите да запишете някой от разходите си. Създайте си навика да отбелязвате всеки ден детайлите на направените разходи за деня.

Поне четири месеца  по ред се опитайте да записвате всеки разход който правите, като изразходвана сума и за какво. Така ще придобиете представа за какво харчите парите си.  Ще останете изненадан какви суми давате за непредвидени разходи или неща, които е могло да не купувате в този момент. Ще видите, че в някои от месеците се струпват повече плащания, които не може да покриете с месечния си доход.

Така ще придобиете обща представа за това, колко средства харчите месечно, какво може да отложите или пък  какво напълно да премахнете от Вашите разходи.

Следващата стъпка е правенето на същинския месечен бюджет. За всеки той може да бъде в различен вариант, съобразен с това колко удобен е за този, който ще го ползва.  Тук ще получите основните насоки за правенето му, което означава, че имате пълната свобода да го променяте и нагаждате според Вашите потребности.

И така- бюджетът задължително се състои от приходна и разходна част.

В приходната част направете толкова редове, колкото са различните Ви месечни приходи. Например от заплата, от пенсия, от инвестиране и т.н. Ще забележите, че приходната част се състои от много по- малко пера отколкото разходната.

Разходната част е тази, която ще Ви покаже какви именно средства планирате да изразходвате . В нея трябва да включите разходи за ел. енергия, разходи за отопление, за вода, телефони, кабелна, интернет, лекарства, лечение. Това са така наречените неизбежни разходи.

На второ място са задълженията по заеми. Тук ще фигурират месечните вноски по заеми. Хубаво е да знаете, че колкото повече пари отделяте за това перо, толкова по- бързо ще достигнете отново до финансовата си свобода. В същото време, обаче не бива това да се случва за сметка на неизбежните разходи, които са от първа необходимост.

На трето място посочете еднократните си разходи, такива които не са ежемесечни- например застраховка на колата, винетка, посещение на някакво събитие. Това са предвидимите разходи.

На четвърто място са непредвидимите разходи. Това са разходи, които няма как да знаете, че ще се случат. Например някаква авария в жилището Ви, ремонт на колата Ви и т.н. Тук трябва да заложите първоначално някаква малка сума, която ще се трупа с течение на месеците до определен  от вас лимит. След като наберете лимита не поглеждайте към нея, ако не Ви се наложи да я използвате по предназначение.

На пето място отделете малка сума, дори и 5 лева месечно за спестяване. Важното е да го правите ежемесечно. Сумата ще се трупа. Хубаво е да можете да го правите с повече средства. Но всички сме наясно, че в днешно време за повечето от нас това е трудно осъествимо. За това и малка сума ще е достатъчна. Важното е да започнете. Така ще си осигурите след известен период от време сума, която ще Ви гарантира известно спокойствие.

На последно място включете и графа за оборотни пари. Това са пари , които ще харчите за себе си. Пари за да излезете на заведение, да посетите театър или кино или така наречените „фонд и аз съм човек”. Не забравяйте, че тази графа трябва да я има, но не е задължително да се попълва ежемесечно.  Тоест в тази графа ще отделяте средства, само ако Ви останат такива.

От тук на сетне оставям нещата във Ваши ръце. Може да добавите нещо, може да премахнете друго. Нагодете нещата според Вашите потребности, но не ги оставяйте да се случват сами, а ги контролирайте Вие и ще видите, че решаването на финансовите Ви проблеми ще бъде много по- лесно и прозрачно, ако отделяте половин час в началото на всеки месец за направите бюджета си.

Успех!




Няма коментари:

Публикуване на коментар

Представена публикация

КАК ДА СПЕСТИШ И ОТ ИЗЛИЗАНЕ И ХРАНЕНЕ НАВЪН

СУТРЕШНОТО КАФЕ Направи си го сам в къщи. Ако си свикнал сутрин да излизаш набързо и да вземеш кафе на крак, преди да започнеш акт...

Popular Posts