За потребителските кредити – Част 2



Поради постоянният интерес и внимание към потребителските кредити, ние – консултантите на Кредит Пойнт искаме да припомним най-важното, относно тези продукти.

pari_004

В тази втора част на темата ще поговорим малко по-подробно за Доходите и Кредитната история, Годишния процент на разходи, задълженията, тяхното обединяване и ползването на свързани продукти, удовлетвореността от банката и обслужването, компетентността на неизползващите кредитни продукти.

Кандидатите за потребителски кредити трябва да са наясно, че банките имат условия, на който кандидатите трябва задължително да отговарят, за да могат да получат кредит. А те именно са: постоянен безсрочен трудов договор от поне 6 месеца (да не е изпитателен) и официален доход, достатъчен, за да може около 50% от него да отиват за погасяване на месечната вноска по кредита. Банките разглеждат стриктно кредитоискателите си и евентуална пречка биха били прекъснатите или внесените наведнъж осигуровки. Ако осигуровките са внесени накуп, това би дало лош сигнал на банката, че може би клиента не получава регулярно доходи и/или не е изряден към осигурителната система на страната.

Кредитната история е един от основните фактори при кандидатстване за кредит. Най-вече от нея зависи одобрението на кредита. Независимо от доказуемия доход, от продължителността на трудовия договор на настоящата месторабота, ако кредитоискателя е допуснал да има просрочие по кредит, най-вероятно желаният кредит ще му бъде отказан. Изграждането и поддържането на чиста кредитна история е предпоставка за успешно получаване на кредити в бъдеще. Данните за личната кредитна история на всяко лице, използвало кредит се регистрират и пазят в единна система – Централен кредитен регистър. В тази система се регистрира всеки одобрен и отпуснат кредит, а също така и данните по неговото обслужване. Всеки потребител на кредит може много лесно да влоши кредитната си история. То се случва, когато по някаква причина се просрочи месечна вноска по кредит с повече от 30 дни. За съжаление, дори и закъснението да бъде наваксано, самият факт, че е имало такова остава с кредитната история. Едно такова просрочие се изчиства от Централния кредитен регистър в период от 5 години. Затова е добре бъдещите кандидати за кредити да осъзнаят ангажимента, който поемат и да спазват условията и задълженията си, вписани в договора за кредит.

Проучванията сочат, че все още ГПР бива пренебрегван като показател, при избор на оферта. За съжаление голяма част от потребителите на потребителски кредити не знаят какъв е размерът на ГПР по техния продукт. Всъщност Годишният процент на разход е показателят, по който се преценява колко е скъп или евтин даден кредитен продукт. ГПР трябва да бъде основният критерий при сравнението на потребителски кредити от различни банки. Най-често ползващите потребителски кредит избират офертата, която е предложила банката, през която минава превода на работната им заплата. В повечето случаи се ръководят от първичната цена на кредита – лихвата, а не от неговата реална стойност – ГПР.

Когато става въпрос за лихва, някои потребители предпочитат тя да е фиксирана за целия период на кредита, а други избират плаващата лихва, но често у потребителя остава едно усещане за неяснота.

С подобряването на достъпността до кредитиране, доста хора се възползват от услугите на банките и често клиентите имат повече от един кредит. Но това понякога затруднява обслужването им и често се появява желанието у клиента да обедини всичките си задължения в едно. Това желание е лесно осъществимо и често при едно рефинансиране на всички кредити с един, клиента може да получи по-добри условия и да спести пари.

Най-често ползваните продукти, свързани с ползвания потребителски кредит са интернет банкирането, разплащателна сметка, кредитната идебитната карта. СМС известяване и пакет за плащане на комунални услуги са също сред предлаганите продукти, които улесняват максимално клиентите. Друг продукт, от който можете да се възползвате е застраховката.Ползващите потребителски кредит е добре да се застраховат, в случай на неблагоприятни събития. Те могат да разчитат на застраховките: „Живот” и„Злополука”.
Интернет банкирането е един много удобен и лесен начин да контролирате движението по една или няколко разплащателни сметки. Онлайн банкирането бива два вида – активно и пасивно. При активното можете безпроблемно да извършвате плащания и преводи по сметки, а пасивното онлайн банкиране ви позволява само мониторинг на движението по сметката.
Няма как да усвоите кредит, без да имате сметка, по която да бъде преведена сумата. Ако разполагате с разплащателна сметка в банката, от която сте решили да изтеглите кредит, банката спокойно може да преведе сумата по нея. Но най-често се налага откриване на нова разплащателна сметка, специално за кредита и по нея да се преведе сумата. Това често е необходимо и поради необходимостта от превод на работна заплата, като това е едно от основните условия за отпускане на кредит. Ако след издължаване на кредита не желаете да използвате сметката, трябва да я закриете. В противен случай ще дължите на банката месечна такса за обслужването на сметката.
Заедно с разплащателната сметка, която ще трябва да откриете ще получите идебитна/кредитна карта. Хубавото при нея е, че можете да я използвате на много места, да получавате отстъпки и намаления на стоки, закупени с нея, да резервирате и купувате самолетни билети.
Услугата СМС известяване ви позволява да получавате известия на мобилния ви телефон при всяко движение по сметката ви. Най-често ползването на тази услуга е включено към пакета услуги от свързани продукти, които използвате и за които плащате месечна такса.
Много често офертите на банките за потребителски кредити стават по-изгодни, когато е включен пакет за плащане на комунални услуги. Този метод на плащане е много удобен, особено за активните, работещи хора, които нямат време и често забравят за плащането на комуналните услуги.

Добре е да знаем, че удовлетвореността от банката и обслужването е двустранен процес. Когато клиентът е коректен в плащанията си, спазва всички срокове, поставени му от банката, то и банката предлага по-добри условия и по-добро обслужване.

Положителна промяна се наблюдава при неползващите в момента кредитни продукти. Макар те да нямат опит към момента с такъв продукт посочват, че при избора на оферта биха се водили от ГПР. Също така за тях би бил най-важен съвета на кредитния консултант. Все още не ползващите кредитни продукти клиенти смятат, че ще бъдат редовни платци, защото това е много важно за кредитната история. Те осъзнават ползите на чистата кредитна история и се страхуват от лошата, защото тя би им попречила да получат нови кредитни продукти.


Източник: creditpoint.bg

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Представена публикация

КАК ДА СПЕСТИШ И ОТ ИЗЛИЗАНЕ И ХРАНЕНЕ НАВЪН

СУТРЕШНОТО КАФЕ Направи си го сам в къщи. Ако си свикнал сутрин да излизаш набързо и да вземеш кафе на крак, преди да започнеш акт...

Popular Posts