Писали сме доста по темата и макар че кредитните карти стават все по-популярни сред хората, все още не са достатъчно познати. По тази причина, консултантите на www.creditpoint.bg разделят темата в две статии, за да Ви информират достатъчно обширно по нея.
За съжаление, първата реакция на повечето хора, когато чуят за кредитна карта е негативна. Това е така просто, защото хората не познават добре продукта и не са достатъчно информирани как правилно се използва той.
Доброто познаване на кредитните карти е важно, защото те са банков продукт, при който начинът на употреба определя разходите и оскъпяването на услугата за клиента.
Ние от CreditPoint искаме да Ви припомни кои са най-важните особености и най-честите грешки при употребата на кредитна карта.
Теглене от банкомат
Потребителите доста често допускат тази грешка. Кредитната карта е вид електронен платежен инструмент, който е предназначен за покупки. У хората битува мнението, че когато изтеглят пари от банкомат (колкото е възможно повече на един път), то така е по-евтино, по-сигурно и по-удобно. Недостатъците в този случай са доста:
Когато потребителят тегли пари в брой от кредитна карта, освен лихва, дължи и такса за теглене на суми в брой. Тя варира в зависимост от това дали средствата се теглят от банкомат на банката – издател или от чужд банкомат. Най-често таксите за теглене са по-ниски, ако парите се изтеглят от банкомат на банката – издател.
Таксата за теглене най-често представлява фиксирана сума, плюс процент от сумата, която се тегли, като в някои случаи има и долна граница – 2лв + 1,5%, минимум 3 лв. такса. Някои банки вече въведоха услугата „без такса за теглене на суми” и тази опция спомага хората да пренебрегват още повече таксата за теглене. Това, обаче е сериозна грешка, защото, ако изтеглите наведнъж средствата от картата и искате да ги ползвате за лични нужди в брой, то таксата за теглене от банкомат може да е между 20 – 80 лв.
Често, когато постъпят по този начин, потребителите се чувстват излъгани, защото трябва да плащат повече. Но това е лична грешка, която показва не само незнание как се използва кредитна карта, но и неумение за организиране на личните финанси.
Може би най-неприятното при теглене на суми в брой от картата е невъзможността да се използва гратисният период. Това е календарен период, фиксиран от банката, в рамките, на който банката не начислява лихви върху извършените плащания. Към момента повечето банки предлагат безлихвен период по картата само при покупки с нея. Стандартно, за да се използва гратисния период е необходимо до края на текущия месец (падежното число) клиентът да погаси задълженията си, натрупали се до края на предходния месец.
Когато избирате каква да е кредитната Ви карта е добре да обърнете внимание и на продължителността на гратисния период, защото от него се определя времето, през което може да бъде ползвана картата като безлихвен заем. Той варира между 40 – 60 дни при различните банки. Също така сравнете картите по лихва за покупка, теглене на суми в брой, такса за теглене,месечна/годишна такса за обслужване. Ако всички фактори са равни, то по-изгодна е тази карта, която е с по-дълъг гратисен период.
Най-добре е операциите, свързани с теглене на суми в брой от картата да бъдат сведени до минимум.
Типичен годишен процент на разходите
Най-често потребителите не обръщат никакво внимание на типичния годишен процент на разходите, а е добре, когато се избира оферта да се погледне точно той. Типичният ГПР е добър ориентир за оскъпяването на кредита, макар и самият показател да е условен. Това е така, защото кредитната карта е гъвкав кредитен продукт, без предварително установен размер и срок за плащане и от там произтичат трудностите при сравняване на Типичния ГПР. По-горе изброихме кои са факторите, които трябва да се сравняват при избор на оферта, но никога не ги сравнявайте поединично. При оферти с равни показатели е по-изгодна тази, която е с по-нисък ГПР.
Основното предимство на ГПР е, че отчита всички разходи по конкретната карта, но има и недостатъци – не отчита отстъпките и бонусите по картата, както и програмите за лоялност. Тези предимства трябва да се изчисляват поотделно и да се прецени коя оферта има най-нисък ГПР и най-високи бонуси и отстъпки.
Източник: creditpoint.bg
Няма коментари:
Публикуване на коментар