Имам си работа с колекторска фирма за събиране на вземания

Small-CollectionsПолучавам писмо или телефонно обаждане от напълно непозната за мен фирма, която твърди, че имам неизплатени задължения към доставчик на услуги и ми указва срок, в който трябва да изплатя посочената сума или в противен случай ме очакват запор, съдебни дела и множество разходи. Имам ли основание да изпадам в паника? Как подобна фирма се е сдобила с личните ми данни и информация за сключен от мен договор и поетите по него задължения? Законно ли е? Дължа ли нещо на някого, с когото не съм имал никакви отношения  и не съм сключвал договор под каквато и да е форма?

Какво се случва?

В случая се натъквам на придобилите актуалност през последните годинифирми/ агенции за събиране на вземания или така наречените колекторски фирми – търговски дружества, които са специализирани в събирането на неизплатени дългове на физически или юридически лица към техни кредитори (най-често към мобилни или кабелни оператори, банки, електроразпределителни дружества, строителни фирми и др.). Кредиторите се обръщат към тези фирми, защото събирането на вземания от длъжниците често изисква значителни ресурси – финанси, време и нерви, а поверяването задачата на специалисти осигурява значителна бързина и ефективност.
Съществуват две възможности колекторска фирма да прояви интерес към моите задължения:
1) Когато вземане спрямо мен й е било прехвърлено (т.е продадено).Законът предоставя възможност на всеки кредитор да прехвърли свое вземане (парично или не) или имуществено право на трето лице, сключвайки с него договор за цесия.  С договора за цесия първоначалният кредитор (наричан цедент) приема ролята на продавач и цедира, т.е прехвърля вземането си спрямо своя длъжник на едно трето лице (наричаноцесионер), заедно с всички произтичащи от него права и задължения. С договора за цесия вземането преминава върху купувача заедно със съпътстващите го привилегии, обезпечения и другите му принадлежности, включително с изтеклите лихви.
2) Когато е била наета да представлява и да извършва действия по събиране от името и за сметка на кредитора. В този случай продължавам да дължа на първоначалния кредитор, а колекторската фирма получава процент от събранта сума. Колекторската фирма не е носител на правата на кредитора,  а е само  негов  пълномощник.  Важно е да поискам документ, който удостоверява упълномощаването, за да разбера основателни ли са претенциите.
Независимо пред коя от двете ситуации съм изправен на първо място е важно сам да проверя дали наистина дължа посочената сума.Съобщението трябва да сочи точния размер на вземането, основанието, на което дължа, към коя дата е било изискуемо, за да се провери и от кога текат лихвите. Важно! Добре е да пазя всички договори, касови бележки и фактури, свързани с доставчици на услуги, за да мога сам да направя справка сключвал ли съм договор, при какви условия и имам ли неизплатени суми.
На какво да обърна внимание при договора за цесия?     
  • Задължително е да бъда уведомен за сключването на  договора между стария и новия кредитор,  за да породи той действие спрямо мен. Важно е не просто да е бил направен опит да ми бъде доставено съобщението, а действително да е достигнало до мен.  NB! В случай, че фирмата е избрала да ме уведоми чрез нотариална покана, е възможно, ако не бъда намерен на адреса си, да бъде залепено уведомление, указващо ми, че ще се смятам за редовно уведомен, ако в двуседмичен срок от датата на залепване на уведомлението не се явя да получа поканата.
  • Законът не предвижда изрична форма на съобщението, но във връзка с доказване на извършеното действие по уведомяване е прието да ми бъде съобщено в писмена форма. По тази причина фирмите предпочитат да връчат писмени съобщения/извънсъдебни покани чрез куриер, призовкар или по пощата чрез обратна разписка.
  • Преди да бъда уведомен за прехвърлянето, колекторската фирма няма право да иска от мен да изпълня задължението си. Ето защо до момента на съобщаването имам право да престирам, т.е да заплатя дължимата сума на първоначалния си кредитор, като изпълнението ще бъде редовно, задължението ми ще се счита изпълнено и аз ще бъда освободен от него. Всякакви съобщения, покани и предупреждения от фирмата преди получаване на съобщението за прехвърлянето не бива да ме смущават.
  • Съобщаването трябва да бъде извършено от първоначалния кредитор. NB! В общите
    условия на  мобилните оператори изрично е формулирано задължението да информират абонатите, че ще бъдат предприети действия по извънсъдебно събиране на неплатени парични задължения, включително и чрез помощта на трети лица. В съобщението трябва да се посочи точният размер на претендираните задължения, основанието, от което произтичат, както и третото лице, което ще събира вземането. В останалите случаи е допустимо кредиторът да упълномощи фирмата да ме уведоми и да получа съобщение директно от новия кредитор.
  • Колекторските фирми нямат право да начисляват никакви допълнителни такси и разноски, тъй като прехвърленото им вземане напълно съвпада  по обем с вземането на първоначалния кредитор – дължимото се ограничава до задължението и законната лихва, натрупана за съответен период. Допълнителни суми за  разноски и такси могат да ми бъдат поискани само след като претенцията на фирмата е потвърдена от съд и е издаден изпълнителен лист, копие от който ми е връчен от съдебен изпълнител, при когото е образувано изпълнително дело.
  • От момента, в който съм получил съобщението, се считам за уведомен и сключеният договор има действие спрямо мен. Моят нов кредитор е фирмата, събираща вземания и в случай, че действително дължа плащането, трябва да престирам, т.е да заплатя сумата именно на нея.  Ако след получаване на съобщението все пак заплатя на първоначалния кредитор, то новият кредитор има основание да продължава да иска плащане от моя страна.
  • Важно е да проверя дали задължението ми не е погасено по давност.Погасителната давност е предвиденият в закона срок, с изтичането на който кредиторът поради бездействие губи  възможността да ползва съдебна защита и да иска принудително изпълнение за събиране на вземането си. Съответно за длъжника възниква право да възрази срещу претендираното от неговия кредитор.  Погасителната давност не прекратява съществуването на задължението, ето защо, ако  длъжникът изпълни след изтичането на давността, той няма право да иска обратно платеното, дори и да не е знаел, че давността е изтекла. Погасителната давност започва да тече от момента, когато вземането стане изискуемо. Благоприятните за длъжника последици не възникват автоматично, а само когато длъжникът изрично се позове на изтекла погасителна давност. Задълженията за обезщетения и неустойки по неизпълнен договор, за наем, за лихви и за други периодични плащания (периодични са плащанията към топлофикационни, електроснабдителни и водоснабдителни дружества, мобилни и кабелни оператори и доставчици на други комуникационни услуги) се погасяват с изтичането на 3-годишен давностен срок. Всички останали вземания, за които законът не предвижда друг срок, се погасяват с изтичането на 5-годишен давностен срок.
Иточник: http://pravatami.bg/5923

1 коментар:

  1. Мое свидетельство Всем привет. Я здесь, чтобы засвидетельствовать, как я получил ссуду от мистера Бенджамина Ли после того, как несколько раз обращался за помощью к различным кредиторам, которые обещали помочь, но так и не дали мне ссуду. Пока мой друг не представил меня г-ну Бенджамину Ли, он пообещал помочь мне, и он действительно сделал то, что обещал, без каких-либо задержек. Я никогда не думал, что есть еще надежные кредиторы, пока не встретил г-на Бенджамина Ли, который действительно помог с ссудой. и изменил мою веру. Я не знаю, нужна ли вам настоящая и срочная ссуда. Свяжитесь с г-ном Бенджамином Ли через
    WhatsApp: + 1-989-394-3740
    Электронная почта: 247officedept@gmail.com.
    {ЖЕЛАЮ ВАМ ВСЕХ ЛУЧШИХ ДРУЗЕЙ}

    ОтговорИзтриване

Представена публикация

КАК ДА СПЕСТИШ И ОТ ИЗЛИЗАНЕ И ХРАНЕНЕ НАВЪН

СУТРЕШНОТО КАФЕ Направи си го сам в къщи. Ако си свикнал сутрин да излизаш набързо и да вземеш кафе на крак, преди да започнеш акт...

Popular Posts