НПО: Офертите за кредити все още не са коректни към клиентите

Лесно или трудно е да сравните офертите за потребителски кредит? Нашето проучване показва, че у нас това е все още трудна задача за потребителя, съобщават от неправителствената асоциация „Активни потребители”.
Според Закона за Потребителския Кредит (ЗПК) всеки кредитоискател има право да получи предварително пълна информация за искания от него кредит. Кредиторът е длъжен да предоставя своевременно на потребителя необходимата информация, съобразно изразените от него предпочитания. Това става с предоставянето на „Стандартизиран европейски формуляр”. 

При поискване, всички финансови институции, предлагащи потребителски кредити, са длъжни да предоставят на потребителя въпросния формуляр, когато се отнася за потребителски кредит. Това трябва да стане преди потребителят да е обвързан от договор за предоставяне на кредит. „Стандартен европейски формуляр за предоставяне на информация за потребителските кредити“ е Приложение 2 към Закона за потребителския кредит.

Кредиторът трябва да предостави на кредитополучателя преддоговорната информация безвъзмездно, на български език, на хартиен или друг траен носител, по ясен и разбираем начин, като всички елементи на информацията и на общите условия се представят с еднакъв по вид, формат и размер шрифт – не по-малък от 12.

За да разберем как се спазват разпоредбите на Закона за потребителския кредит осъществихме проучване с тайни клиенти. Целта е да се събере актуална информация относно спазването на изискванията на ЗПК по отношение на преддоговорната информация. Подобно проучване бе проведено и през 2010 г., съобщават още от асоциацията.

Ако съпоставим резултатите, бихме могли да установим следното: през 2010 г. само 6 от 15 банки са предоставили на участниците в изследването преддоговорна информация под формата на Стандартен европейски формуляр. В настоящето изследване в 9 от 19 банки са предоставили формуляра във всичките 3 посетени клона, 1 e предоставилa в 2 от 3 клона, 4 са предоставили в 1 от 3 клона и 5 не са предоставили в нито един от посетените клонове. 

Въпреки че забелязваме известно положително развитие при банките, все още сравнението на офертите за потребителски кредит си остава предизвикателство за потребителя. 

Въпреки изискването на закона, все още има банки (или техни служители), които тълкуват закона погрешно или налагат необосновани и ненужни изисквания, преди да предоставят търсената информация. Ситуацията при финансовите къщи е по-обезпокоителна и призоваваме ръководствата на тези институции да потърсят решения на този проблем.

За потребителите най-важното е, настоятелно да изискват предоставянето преддоговорна информация и да сравняват условията внимателно, преди да подпишат договор за кредит. Само така могат да намерят по-добрата оферта и да си спестят излишни разходи в бъдеще, анализират експертите на "Активни потребители". /БЛИЦ

1 коментар:

  1. Като имам срочен кредит в размер на 100 000 в рамките на 24 часа, за да започне свой собствен бизнес от най-добрите кредитни онлайн услуги, свържете се с електронната поща на компанията за обработка на вашата кредит, ако се интересувате: електронна поща {TRUSTLOAN88@GMAIL. COM} или контакт на WhatsApp @ + 1 443 281 3404

    ОтговорИзтриване

Представена публикация

КАК ДА СПЕСТИШ И ОТ ИЗЛИЗАНЕ И ХРАНЕНЕ НАВЪН

СУТРЕШНОТО КАФЕ Направи си го сам в къщи. Ако си свикнал сутрин да излизаш набързо и да вземеш кафе на крак, преди да започнеш акт...

Popular Posts